23 iunie 2009

Evaluari subiective


S-a incheiat bookfest 2009, de acum doua zile. Nu am apucat sa scriu pe blog mai devreme pentru ca netul din grozavesti este mai mult lipsa.

Ca studenta la Comunicare si Relatii Publice si implicit interesata de organizarea de evenimente, dar mai ales ceea ce sta in spatele acestora, am fost un observator, chiar evaluator.

Tot zilele astea Rao a lansat ultimul volum din seria bestsellerului Amurg in limba romana, Zori de zi. Stiind ca e o adevarata isterie in jurul acestei povesti, toata treaba a fost strategic gandita. Cartea a fost lansata cu cateva zile inainte, prezenta la targ a editurii fiind o buna ocazie pentru a doua lansare. De fapt un concurs si o intanire cu fanii. Pozitionarea a fost de asemenea avantajoasa, la intrarea principala si spatiul destul de mare. Se vede ca s-a investit pentru toata povestea asta. In plus, in centru, era amenajata o tabla de sah, imaginea de pe coperta ultimului volum, iar pe fundal coloana sonora a filmului. Si bineinteles nelipsitele oferte promotionale!! Aaaa...si nu am mentionat deja ca isi facusera promovare prin fly-ere in tot Bucurestiul? Si ca toata lumea intreba la punctele de informare unde gaseste editura RAO!!!

Oferte la carti au fost mai la toate editurile. Cultura se vinde ieftin, s-ar zice. Dar nu e chiar asa, daca stam si analizam ce carti erau la preturi foarte mici. Necunoscute de nimeni, Sf-uri, thriller-uri, dar sa nu generalizez. Hai sa zicem "macar e bine ca se citeste". Si tombole gaseai la targ. O doamna in varsta era chiar foarte suparata ca nu puteam sa ii spunem cu siguranta unde se fac nu-stiu-ce trageri la tombola.

Multa lume cauta carte specializata, cu siguranta in speranta unor oferte mai bune ca in librarii..carte medicala, tehnica... Multa lume trista ca nu a gasit o editura sau alta, care se pare ca anii trecuti figura pe lista expozantilor. "Se vede treaba ca e criza" mai zicea lumea. Batranei care veneau zilnic, asta nu stiu de ce. Probabil isi faceau plimbarea zilnica, fiind bineinteles si iubitori de carte in acelasi timp.

Atlasul de mitocanie urbana a fost foarte cautat. Editura Art l-a promovat. Prea scump pentru multa lume. Desi ideea a atras multi curiosi, iar la lansare au fost si ceva cumparatori.

In rest lumea intreba mai ales de cartile ce apar la ziare: Adevarul, Jurnalul National, Cotidioanul. Din nou, fiecare cu ofertele lor, care mai de care mai atragatoare. Ar mai fi de mentionat Humanitas, care a avut serie lunga de lansari, Nemira, Curtea Veche si edituriile din Cluj.

In general, aproape fiecare vizitator pleca cu cel putin o carte, cativa cu plasele. Cred ca unii oameni vin la aceste targuri si isi fac aprovizionarea pentru un an sau pentru cateva luni bune, ca altfel nu-mi explic de ce cumparau la gramada.

A fost un domn foarte suparat ca pe program si in general, in promovare, nu se foloseste si numele in limba romana- sarbatoarea sau festivalul cartii. "Anul trecut asa mi-au promis! Nu mai avem o limba a noastra!" a fost morala. Nu era nici dansul prea departe de adevar, ce-i drept.

Am suferit ca oamenii nu veneau la filmele proiectate, desi filme bune. La fel si la concerte. Probabil contextul nu era chiar favorabil si oamenii veneau la targ doar pentru carte, fara a mai zabovi cu alte activitati.

Ar mai fi multe de zis, dar deja este un post prea lung.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu