28 iulie 2010

Locuri si povesti

Ieri treceam printre puzderia de oameni prin pasajul Victoriei si aud o tipa care-i spunea cu o mandrie mascata prietenei/ colegei sale: “asta ar fi a 5-a tara pe care o vad anul asta!”. Si apoi ajung acasa si citesc pentru a multa oara pe facebook despre locuri si locuri de la oamenii care Redescopera Romania in fiecare zi.


Imi place atat de mult campania asta incat nu ma pot abtine sa nu scriu si eu cateva cuvinte despre locurile mele de poveste din tara noastra. Recunosc, nu am vazut prea multe locuri “din afara”, decat prea apropiatele Bulgaria si Grecia, dar asta nu anuleaza frumusetea locurilor noastre.

Cele mai cele:
Cel mai inspirational peisaj, cele mai multe obiceiuri pastrate, cea mai traditionala zona : Maramures
Cel mai plin de emotie loc: Memorialul din Sighet, memorial al durerii, care infricoseaza prin drama oamenilor ce au ajuns acolo si integreaza intreaga poveste mult prea nefericita si mult prea incorecta a lagarelor, din vremuri nu prea indepartate.

Cel mai…cel mai. Orasul de suflet, daca cumva nu v-am convins: Rm. Valcea. Printre cele mai vechi, al doilea oras atestat al tarii (1388), si totusi atat de nou. N-ai zice ca printre strazile mult prea aglomerate de masini mai noi, mai vechi, cladirile moderne, blocurile renovate sau nou contruite, parcurile, micute ce-i drept, dar ingrijite si curate, bancutele aflate pe mai toate strazile mari, tinerii care se intorc pe timp de vacanta de la facultate sau job-uri mohorate.. n-ai zice ca printre toate astea se pot ascunde biserici si o episcopie vechi, ilustrate prin tilcuri ascunse, ziduri descoperite in “adancuri” inca de pe vremea dacilor, doar cateva zeci de minute pana la mici orase-statiuni cu leacuri binefacatoare, munti pe care si Mircea cel Batran i-a vazut in vremea domniei sale. Gata, m-am oprit! J

Cel mai puternic marcat de istorie: Sighisoara, atat de simplu, de prafuit si de medieval.

Cele mai bune pentru evadarea de weekend si plimbarea prin “pietele” mari : Brasov si Sibiu, cu constructiile lor speciale din centrul vechi, ochii Sibiului si biserici reformate cu elemente gotice.

Cel mai activ oras: Cluj, plus Ardealul ca fiind cea mai de bun-simt regiune; cei mai implicati, mai deschisi si mai receptivi oameni din cate am cunoscut.

Cel mai publicitar oras, cu cele mai multe baruri, de la cluburi felurite la terase vesele sau prafuite, de la magazine cu kitch-uri la branduri scumpe: Bucurestiul, dar zona cea mai vie si plina de culoare: Lipscani.

Fiecare loc, oricat ar parea de neinsemnat pe harta, spune o poveste. Si daca nu e una istorica, e una culturala sau pur si simplu “peisagistica” si daca nu e nici una, nici alta, atunci sigur o poveste a oamenilor. Si asta face ca locul sa fie special.

4 comentarii:

  1. Iubesc Rm. Valcea. In clasa a 10-a, cand am petrecut acolo o saptamana la olimpiada de franceza, m-am indragostit definitiv si iremediabil de oras. E atat de curat, de simplu, de atragator...mi-am spus ca acela ar fi orasul in care mi-as dori sa locuiesc:x

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru ce vrem noi sa facem, Valcea nu e decat unul din orasele mici..dar perfect pt vacanta :)

    RăspundețiȘtergere
  3. A fost recent un prieten in Apuseni si conditiile lasa de dorit, drumurile sunt la pamant, pacat, e o zona de vis.

    RăspundețiȘtergere
  4. la partea asta mai e de lucrat intr-adevar..

    RăspundețiȘtergere